Přespolní běh 2023
Stalo se již tradicí, že sportovní soutěže zahajuje na začátku nového školního roku mezi žáky tak “oblíbený“ přespolní běh. Letos tomu nebylo jinak. V pátek 15. září mohli mladí sportovci porovnat běžecké síly s ostatními školami z obvodu v poličském lesoparku Liboháj za velmi krásného počasí.
Ti nejlepší postoupili a o týden později boje zopakovali již na okresní úrovni, kam se probojovala hned tři družstva z druhého stupně. I zde - v okresním kole - se naši svěřenci neztratili. Za zmínku jistě stojí famózní výkon děvčat 8. - 9. tříd, která doběhla na prvních čtyřech místech a také vítězství Petra Schwacha ve straších žácích.
Díky těmto výkonům postoupilo celé družstvo starších dívek a starších chlapců do krajského kola, které se konalo v Pardubicích 24. září. Zde se našim svěřencům opět dařilo, když chlapci vybojovali bronzové medaile. Dívčí závod ovládla naše Lucie Jílková a díky týmovému výkonu tak naše běžkyně postoupily do republikového finále, které se bude konat 25. října ve Žďáru nad Sázavou.
Všem našim zúčastněným reprezentantům gratulujeme k odvedeným výkonům a dívkám přejeme hodně úspěchu v republikovém finále!
TVOŘÍME V PŘÍRODĚ
Během slunečných zářijových dní vyrazila třída 5.C v rámci výtvarných činností do nedalekého lesa. K samotné kreativní práci jsme využívali pouze přírodní materiály, které nás obklopovaly a zároveň inspirovaly. Každá skupina si vybrala své oblíbené přírodní poklady (kameny, listy, květiny, větvičky). Z těchto přírodnin jsme následně tvořily mandalu. Tvoření mandal z přírodnin pro nás bylo nejen zábavné, ale naučilo nás také vážit si krásy přírody a vyjádřit díky ní svou kreativitu. Díky tvoření jsme dostali další příležitost pracovat jako tým, sdílet nápady a vzájemně se inspirovat. Tvořivá aktivita pro nás byla skvělou zkušeností, která nám připomněla, že umění může být ukryto v každodenním životě i v přírodě.
K. Švábová a žáci 5.C
Naše výtvarka v přírodě
Rádi malujeme a tvoříme, a proto jsme se vydali v tak krásný zářijový den do přírody. Nejprve jsme na čtvrtku vyzkoušeli různé pigmenty listů, kůry, šišek... Potom jsme sestavili kompozici z přírodnin. Vznikly skutečné obrazy, ze kterých jsme měli velkou radost. Stihli jsme postavit i super obydlí pro skřítky.
Žáci 5.A
PŘÍRODA VE MĚSTĚ ZBLÍZKA
Po prázdninách žáci 3.A navštívili městskou knihovnu, kde se na půdě zúčastnili programu s názvem „PŘÍRODA VE MĚSTĚ ZBLÍZKA“. Po úvodním přivítání se děti rozdělily do skupin a začaly plnit první úkol. Z připravených přírodnin měly vybrat jednu, kterou mohou najít v lese a jednu, která roste v městském parku. Po vzájemné kontrole přešly k dalšímu úkolu. Měly zjistit, čím se liší rostliny v lese od rostlin rostoucích ve městě.
V další části programu dostaly lupy a zkoumaly část kapradiny. Nejvíce se však těšily na práci s mikroskopem. Pozorovaly část křídla včely, můry a tiplice. Přírodovědný program si děti opět moc užily a rozšířily své vědomosti v oblasti přírody.
Tímto děkujeme paní Feltlové za opět skvěle připravené téma.
Setkání 9.C s 1.C
Ve středu 13. září jsme se poprvé setkali s žáky z 1.C v rámci vrstevnického programu. Každý z deváťáků si připravil obrázek se začátečním písmenem jména vybraného prvňáčka. Děti si je vybarvily a společně jsme je zalaminovali . Vybarvený obrázek může sloužit jako záložka. Nám prvňáčci každému věnovali krásně vybarvený obrázek lištičky. Vystavili jsme si je na nástěnce ve třídě. Společně jsme si popovídali a navzájem se trochu poznali. Z prvního setkání jsme byli všichni nadšeni a už se moc těšíme na další společné akce a zážitky.
Jana, 9.C
Technohrátky ve Vysokém Mýtě
První školní týden se rozběhl a deváťáci, které letos čeká důležité a zodpovědné rozhodnutí o volbě střední školy, měli hned ve čtvrtek 7. 9. možnost zúčastnit se Technohrátek ve Střední škole stavební ve Vysokém Mýtě. O akci byl obrovský zájem a do Mýta nakonec vyjelo 18 chlapců a 2 dívky. Odnesli si důležité informace o studiu na této škole, studijních a učebních oborech a během soutěžních aktivit si prohlédli školu, odborné učebny i dílny. Blíže se seznámili s náplní některých studijních oborů jako např. pozemní stavitelství – architektura, dopravní stavitelství, vodohospodářské stavby, instalatér, truhlář a zedník.
Žákům se akce velmi líbila a někteří z nich už uvažují o tom, že jedna z přihlášek k dalšímu studiu, půjde právě na tuto střední školu.
Poslední červnová setkání 1.B a 9.B
Při dvou společných akcích se naposledy sešli žáci 1.B a 9.B v rámci vrstevnického programu. 23. a 27. června strávili společně celé dopoledne.V pátek společně kreslili třídního maskota - slona a deváťáci pak pro prvňáčky připravili celou řadu her a sportovní aktivity. Kluci a některé dívky si také společně zahráli fotbal.
V úterý při branném pochodu deváťáci připravili pro prvňáčky šipkovanou. Po splnění úkolů čekala v cíli na prvňáčky sladká odměna a dopis na rozloučenou. Cestou zpět ještě poschovávali malované kamínky, které vyráběli na jednom z minulých setkání. Pak už se deváťáci a prvňáčci museli rozloučit. Zůstanou jim krásné vzpomínky na společné akce.
Republikové finále soutěže Hledáme nejlepšího mladého chemika ČR
Republikové finále se konalo 13. června v prostorách Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice. Do celostátního finále postoupilo 40 nejúspěšnějších žáků z regionálních kol. Ti se sjeli do Pardubic, podstoupili další testování teoretických znalostí a zkoušku laboratorních dovedností, které měly rozhodnou o „králi mladých chemiků“ České republiky. Mezi těmito postupujícími byl i Tomáš Pechanec. Poradil si v laboratoři, zvládl obtížné výpočty, rovnice, chemické názvosloví a obsadil krásné 17. místo.
Blahopřejeme a děkujeme Tomášovi za reprezentaci školy v této náročné soutěži.
Přírodopisná exkurze
Ve středu 31.5. jsme se s deváťáky vydali na přírodopisnou exkurzi s tím, že naše cesta povede na Žulovou stezku ve Skutči. Bohužel, po nečekaných komplikacích s autobusovou dopravou, jsme museli vymyslet náhradní plán. Nejelo se tedy do Skutče, ale vlakem do Svitav k rybníku Rosnička. Zde jsme si prošli část naučné stezky, kde jsme se mohli seznámit s biologií, ekologií i historií svitavských rybníků a zároveň jsme nahlédli do života lesů. Počasí nám přálo, čehož někteří odvážlivci využili a vyzkoušeli teplotu a kvalitu vody. Po odpočinku u místní písečné pláže nás už čekala jen cesta zpět na nedalekou vlakovou zastávku a domů.
Eva Neudertová, Ondřej Mencák
HOSPODAŘENÍ V ÚLU ANEB JAK PODPOŘIT FINANČNÍ GRAMOTNOST U VČELIČEK
V pondělí 26.6. děti z 1.C ukončily celoroční projekt, který měl přispět k rozvoji finanční gramotnosti a zodpovědnosti za svoji práci. Děti po celý školní rok sbírali včeličky za aktivitu, domácí úkoly a přípravu, pomoc druhým a vlídné chování. Ale také včelky odevzdávaly za porušení školního řádu, třídních pravidel, zapomínání pomůcek či domácích úkolů. Po společné dohodě s rodiči a dětmi jsme určili hodnotu jedné včelky = 1 Kč. Děti s větším počtem včeliček navštívily směnárnu, kde si je vyměnily za barevné mince ve větších hodnotách. V pondělí si vše sečetly a vyměnily za šek, kde tuto výslednou částku doma rodiče dětem proplatí a společně vyberou odměnu za celoroční školní práci a snažení.
Projekt: Život máš ve svých rukou
První pomoc podaná včas a správně zachrání nejeden lidský život. Jde o soubor postupů a opatření, které může postiženému při úrazu či nemoci poskytnout i laik. Proto je potřeba seznamovat se se základy první pomoci už na základní škole.
V předmětu výchova ke zdraví se žáci devátých tříd seznámili s informacemi a dovednostmi, které v závěru školního roku předali mladším spolužákům ze šestých ročníků. V letošním školním roce se projektu zúčastnily 4 třídy deváťáků v počtu 74 a čtyři třídy šesťáků v počtu 85.
Ve čtyřhodinových blocích představili starší spolužáci 8 stanovišť. Informovali o příznacích zdravotních problémů a předvedli názorné postupy 1. pomoci u příchodu ke zraněnému, krvácení, popáleninách, bezvědomí, zlomeninách dolní končetiny, horní končetiny, otřesu mozku a resuscitaci. Šesťáci si vše vyzkoušeli a nabyté vědomosti zúročili v závěrečném testu.
Cílem projektu je nejen zvýšit povědomí o postupech 1. pomoci, ale i rozvíjet empatii, sociální vztahy a schopnost pomáhat